Waarom linkbuilding belangrijk is en hoe u kunt beginnen
Waarom linkbuilding belangrijk is en hoe u kunt beginnenHet schrijven van inhoud die alleen aan de zoekintentie voldoet, betekent niet noodzakelijkerwijs dat die inhoud bezoekers aantrekt. Dat is slechts een van de vele signalen waar Google naar kijkt. Een ander signaal zijn backlinks - maar zijn die het werkelijk waard om uw tijd en budget aan te besteden?
Waarom linkbuilding belangrijk is
Binnen het domein van SEO zijn er genoeg dingen die u kunt doen om uw organische zichtbaarheid te verbeteren, maar niet genoeg tijd (en middelen) om alles te kunnen doen. Linkbuilding is een van die gebieden van SEO die bedrijven opzij kunnen zetten zonder zich te realiseren hoeveel kansen ze eigenlijk laten liggen.
Inhoud, technische SEO en backlinks
Stel je voor dat elk huis in plaats daarvan een website is. Het eerste varkentje, dat zich alleen richt op het maken van inhoud voor zijn website, bouwt een huis van stro. De concurrentie gooit het strohuis gemakkelijk omver, wat het geval kan zijn als een groot merk zich in jouw niche begeeft of als je gewoon veel concurrenten hebt.
Het tweede varkentje besluit dan om zich te richten op inhoud en technische SEO (of juist technische SEO over te slaan ten gunste van inhoud en backlinks). Het houten huis wordt gebouwd, maar houdt het ook niet lang vol.
Inhoud en technische SEO alleen zijn misschien niet genoeg voor Google om uw website aan te bevelen in de zoekresultaten als het twijfels heeft over uw autoriteit (waar ik het in de volgende paragraaf over zal hebben). Of, als u zich alleen richt op inhoud en links, maar technische SEO-problemen hebt (zoals een slechte sitestructuur, veel verweesde pagina's en trage pagina's), zullen de links die u ontvangt niet zo voordelig zijn in vergelijking met een site met goede technische SEO.
Nu, om een stevig stenen huis te creëren, moet u uw SEO-strategie in evenwicht brengen, zodat deze inhoud, technische SEO en backlinks omvat. Dit is vooral belangrijk voor bedrijven in concurrerende niches waar er verschillende Grote Boze Wolven zijn. Misschien hebt u zelfs backlinks naar uw pagina's nodig om ze te laten verschijnen op de eerste pagina van de zoekresultaten van Google.
Aan de slag met linkbuilding
Nu we begrijpen waarom linkbuilding een cruciaal onderdeel van uw SEO kan zijn, hoe krijgen we eigenlijk links?
Om proactief links te verdienen, moet u zich bezighouden met linkbuilding, hetzij intern, hetzij door het uit te besteden.
Is in-house linkbuilding of uitbesteden beter voor uw bedrijf?
Bij de keuze tussen deze twee opties zal uw beslissing grotendeels gebaseerd zijn op de behoeften van uw website. Omdat ik ervaring heb met zowel in-house linkbuilding als het uitbesteden ervan, heb ik de volgende tabel gemaakt (gebaseerd op mijn ervaring) om u te helpen uw opties af te wegen.
Bij de keuze tussen zelf links bouwen of uitbesteden, zijn er vier factoren die je moet overwegen:
- Domein- en productexpertise
- Linkkwaliteit
- Link kwantiteit
- Budget
Aangezien de eerste (domein en product expertise) te maken heeft met hoe goed je team je product en industrie begrijpt, richt ik me op de overige drie.
Als u intern aan linkbuilding doet, richt u dan op de kwaliteit van de link, zelfs als dat betekent dat u in totaal minder links bouwt. Als u het uitbesteedt, kunt u meer backlinks bouwen, maar de kwaliteit is misschien niet zo hoog.
Wat de linkkwantiteit betreft, denk eraan dat uw site niet het hoogste aantal backlinks of unieke verwijzende domeinen hoeft te hebben om bovenaan de zoekresultaten te staan. Vergelijk uw keyword rankings en backlink profiel met die van concurrenten voor een ruwe schatting van wat u nodig heeft.
De laatste overweging is het budget: Als je een marketingbudget hebt waarmee je een bureau kunt inhuren, moet je waarschijnlijk je linkbuilding uitbesteden om je te concentreren op taken met een grotere impact. Maar als je een klein team bent met weinig of geen budget, kan het beter zijn om intern links te bouwen.
Als je het budget hebt, kun je ofwel iemand inhuren om je team te versterken om intern links te bouwen, ofwel samenwerken met een bureau. Vergeet niet dat u ook een hybride aanpak kunt kiezen, zoals het inhuren van een in-house link building specialist en het uitbesteden van bepaalde taken aan een virtuele assistent (bijvoorbeeld e-mail outreach of het vinden van link kansen).